26 Nisan 2009 Pazar

Datça-Eski Datça Mahallesi


Geçen gün bir çok gezimde bana arkadaşlık eden
Tuğrul hocamın yanına uğradım.Kendisi Eski Datça
mahallesinde oturuyor,hadi şöyle biraz dolaşalım
deyince kırmadı,Datça Mahalesinde kısa bir tur
atmamıza rahmen Geçtiğim yerleri kamera ile
görüntüledim, bolca fotoğraf çektim .Buraya
fotoğraf çekmek için geçen yılda gelmiştim ve o
fotoğraflar web albümlerimde yayınlanıyor,bu kez
daha değişik yerlerden geçtiğimiz gibi çok uygun
bir ışık vardı hoş fotoğraflar çektim.İnsan yeni
bir şeyler görmek istedimi bir çok kez de gelse
daha önce dikkatinden kaçan bir şeyler mutlaka
bulunuyor.Bu arada sizlere biraz Eski Datça Mahalle-
sinden bahsetmek istiyorum.Datça'da yaşayanların
bildiği konular ama bu bilgileri Datça dışında
yaşayan,bloğumu takip edenler için veriyorum.
Datça'da yaşayanların da öğreneceği yeni bir şeyler
mutlaka olur.İlk adı Dadya olan Eski Datça
mahallesi Datçanın mahallelerin den,merkeze 2 km
falan mesafede.Onu özel kılan özelliklerinden
birisi doğal ve mimari dokusunun bozulmamış olması.
Bahçeli taş evlerinin her biri ayrı bir güzellikte.
Genellikle 1. sit alanı,her yere istediğiniz gibi
yapı yapamıyorsunuz.Anıtlar kurulundan,müzeler genel
müdürlüğünden izin almak gerekiyormuş.Yeni gibi
görülen taş evlerin bir çoğu eski taş evlerin
tadilatı sonucu ortaya çıkan yapılar.Yeni yapılan
yapılar da eski dokuya uygun yapılmışlar.
Tabii tadilat olsun,yeni yapı olsun bütün yapılar-
da Datça belediyesi de dahil olmak üzere bir çok
kurumun titiz bir incelemesi olduğunu duyuyorum.
Bu kanunların ve uygulanan sıkı denetimin dışında
buraya yerleşen kişilerin doğaya önem veren
kişiler olmasının da rolü büyük.Yerli halkın dışında
yerleşenlerin içinde bir çok sanatçı da var,bunlar-
dan en tanınanı şair Can Yücel,kısa bir zaman önce
kaybettiğimiz Nihat Akkaraca da buralarda büyümüş ve
Datça Mahallesinin bu duruma gelmesinde emeği çok
geçen kişilerden.Diğer bir yerleşenler Dış ülkeler-
den gelen yabancılar,onlar da sokaklarında araba
seslerinin duyulmadığı,yemyeşil badem ağaçlarıyla
çevrili Akdeniz mimarisin serinliğini veren taş
evlerin büyüsüne kapılmışlar.Dar sokaklarda taş
döşeli yollardan yürürken,peyzaj mimarisinin bir
sergisine tanık oluyorsunuz.Bu mahalle bu sebeple
de bir çok öğrencimizin ödev konusu.
Ben bu mahalleyi gezerken büyük bir hayranlıkla
etrafı seyretmemin dışında bir hüzün duyuyorum.
Neden bu şirin ilçenin bir çok yeri bu şekilde
değil,sade yapılar,bahçeli evler neden terkedi-
lip de bugün bir çok yerde gördüğümüz o çirkin
beton yığınları tercih edilmiş anlayabilmiş deği-
lim.
Datça Mahallesinde yerli ,yabancı turistleri her
zaman görmek mümkün.Çoğu kez turlarla gelip reh-
berler eşliğinde geziyorlar.Yine birbirinden hoş
mekanlarda yemek yiyip konaklayabilirsiniz.Bu
arada Mehtap kafeye uğradık,geçen yıl burada
ipek böceğinden iplik elde edilmesini videoya
almıştım.Bu yıl tekrar daha bilinçli olarak çekmek
istiyorum,inşallah o zamanı yakalarım,ipek böcek-
leri yumurtadan daha yeni çıkmışlar zamanı varmış.

Bu gezimin videolarını iki video olarak web sayfama
yüklüyorum(şartlar kısıtlı olduğu için.)Fotoğrafları
da yarından itibaren"Adım adım Datça"bloğuma yüklerim.

3 yorum:

Apartman Balıkçısı dedi ki...

Datça Mahallesi, Datça'ya gidilince görülecekler listesine yazıldı Hocam. Sağolun :)

muzaffer özgen dedi ki...

Teşekkürler, birlikte gezeriz.

Mehmet Vuran dedi ki...

Bayılıyorum bu tür yerlere. Teşekkürler hocam.